2017年4月12日星期三

Japanese mobile phones can’t take photos without sound_为什么日本的手机拍照时无法静音


00:00:02-00:00:18
Now Japanese mobile phones excluded mute shooting functions, even iPhones. The reason behind this is to stop taking photos without permission. You have to ask for permission to take photos.
现在日本的手机被取消了静音拍摄功能,连iPhone也是,取消的原因是为了,防止未经允许偷拍别人,如果要拍照的话事先要打招呼,这是一种规矩。(濑户正人 摄影艺术家)

00:00:20-00:00:52
(Silent Mode)Japan released camera with muted shutter. The first thing I did was to get on the subway, get close to people and take pictures of them without permission. They had different expressions, depending on whether they knew they have been photographed. In order to shoot this series, I have to choose this way. Right after I won a reward, the mute shutter function on the phone got cancelled.
(静音系列)日本曾经发布过一款照相机,快门是静音的,我立马想到的就是,跑到地铁车厢里,贴近别人,不打招呼就去偷拍,你和别人打过招呼之后拍到的表情,和你不打招呼偷拍,表情是完全不一样的,为了拍摄这个系列,我只能选择这种手段。就在我获奖不久之后,就听说那个静音快门的功能被取消了。

00:00:54-00:01:38
I am half Vietnamese and half Japanese.(Seto Masahito’s childhood in Thailand)(Lien Chau international photography exhibition site 2016)I was born in a little town in Thailand. Around 8 year old, my whole family moved to Japan. My father opened a studio in Fukushima, I hope to inherit his studio, then I went to study at a photography school in Tokyo, where I met well-known Moriyama. In the end, I did not inherit the family business, but I wanted to become a photographic artist like teacher Moriyama.
我是越南人和日本人的混血儿(濑户正人 儿时在泰国)(连州国际摄影年展现场 2016)出生于泰国的一个乡下小镇,在我八岁左右的时候,全家一起搬回了日本,父亲在福岛开了个照相馆,我希望将来能够继承父亲的照相馆,于是去了东京的摄影学校学习,在那里我遇见了非常与众不同的森山大道老师,结果最后我没有继承家业,而是想成为森山大道老师那样的摄影艺术家。

00:01:39-00:02:15
(Living Room)When I was 28 years old, I started my career as an independent photographer. Then many foreigners came to work in Tokyo, and couldn't fit in. I wanted to represent it through photos.  Considering the shooting site, I chose their rooms. They presented their own culture in their rooms inside Japanese apartments.
(房间系列)28岁的时候,我作为独立摄影师开始了自己的事业,当时的东京,是刚开始有很多外国人来工作的时代,东京这座城市里存在着违和感(不协调的感觉),我希望把这种感觉拍成照片,在考虑拍摄场景的时候,我认为在他们各自的房间里拍摄比较合适,他们带来的文化,都呈现在了房间里,虽然表面上是日式公寓,但却可以看到住在那里的外国人,在那之中的外国文化。

00:02:16-00:02:49
These people were relaxing and resting in their rooms. Only in this kind of private closed space, they could be their true selves, and enjoyed their exotic culture and lifestyles.I explained it with them in advance, that I would give them souvenir pictures, “So please let me record your life in Japan. “ So I took the photos after getting the permission.
那些被拍摄的人们,在自己生活的房间里,放松地休息着,只有在那种私密的空间里,才能看到人们真实的模样,散发出的异国文化,包括每个人的生活气息,都在房间里得以展现。我会事先跟他们说明好,到时候会送给你纪念照,请让我记录下你在日本生活的姿态吧,所以是解释了之后得到允许才拍摄的。

00:02:50-00:03:32
(Picnic)My firm is right next to a large park, Yoyogi Park in the center of Tokyo. Many young couples come here to eat and rest. I wanted to take a picture of that scene, as a photographer. I asked if I could take a picture of them, and normally I would get rejected. So I started to think, because you would hold the 35mm camera (135 camera) like this, they would think you are a freak peeping them, which would give a bad impression to people. Then I was thinking using a big camera and bring a tripod along with me.
(野餐系列)我工作的事务所,在东京正中心的一座大型公园,代代木公园的旁边,年轻的小情侣在那里坐着,一起吃饭、休憩,我是摄影师,我想拍摄这样的画面,能拍一下你们吗,我这样问他们,基本上都是被拒绝的,为此我想了很多,因为35毫米相机(135相机)是这么拿的,好像在偷窥一样,给被拍摄者印象很不好,然后我就在想,下次用大点的相机,像模像样架好三脚架(去拍摄)。

00:03:33-00:04:24
Excuse me, could I use this big camera to take pictures of you, and also take a Polaroid photo(fast imaging), for you as a memorial? After I said so, they would normally agree. I put a sheet on the ground. And people around them wouldn't mind much, even without walls, it gave a sense of bedrooms. It followed the same philosophy of the Living Room series. Through picnics, you can observe the living space of Japanese people. I shot pictures of a lot of people. The most impressing one is, I accidently ran into a middle-aged couple, who were sleeping in the woods by the river. It caught all of us by surprise.
不好意思,我想用这台大相机给你们拍照,同时也能拍宝丽来(快速成像),送给你们当做纪念,我这么说之后,大家都同意了,铺在地上的是一块布,踩到那块布上之后,周围的人谁都不在意,虽然没有墙壁,其实就是一间卧室,这和我之前拍摄的房间是同一个概念,所以就好像公园里有很多小房间一样,通过野餐能够洞察日本人的生活空间。我拍了很多人,其中印象最深的是,有一次在河里的一块沙洲上,我过去正好撞见,在草丛里,居然有一对中年夫妇在睡觉,我们都吓了一大跳。

00:04:25-00:04:54
Binran is a theme focusing on Taiwan. In order to sell areca, beautiful girls sit in a store, which is made all by glasses, and it is all lightened up at night, you can see through everything in the dark. What a surprising scene. I wanted to do a photo series on it. At first, I came with a Taiwan boy who speaks English. The girl saw two guys came in, asking for photos and wouldn't agree with it.
(槟榔系列)槟榔系列是表现台湾的一个主题,为了卖槟榔,把商店门面全部做成玻璃,里面的样子全都能看见,在黑夜中敞亮着,漂亮的小姐们在那儿坐着,总觉得哪里有些违和感,真是非常令人惊讶的景象啊,我想把这种违和感作为表现主题,于是拍了这组照片。最初我去过一次,当时我让一个会英语的台湾男孩和我同行,由于在女孩子的角度看来,来了两个男人,结果都说,我不想拍照,基本上都被拒绝了。

00:04:55-00:05:32
Then I asked a female student as my guide, and introduced me as a Japanese scholar who was studied Areca culture in Taiwan, and needed to take photos for research. Then they agreed to do it. During my photography career, I spent half of the time on persuading people to get permission. The rest is simple, I just need to shoot as the way I want.
这时候,我换了一个当地的女学生做向导,她把我介绍成日本的台湾研究专家,说我正在研究槟榔的文化,请让我拍点照片(作研究用),她这么说了之后,她们就同意了。原来如此,我恍然大悟,在摄影中,可能有一半的精力需要花费在,如何才能说服对方接受,如何才能让对方同意拍摄,剩下的一半精力就用在,如何得到对方的许可,说同意拍摄,剩下的就简单了,按照自己的想法去拍就可以了。

00:05:34-00:06:32
Five years ago, the first nuclear power plant in Fukushima is destroyed by the tsunami. I used to live in Fukushima. A week after the disaster, I went back there. I traveled to all affected areas, and took pictures of them. Once when I was in the mountains, I saw a tree, lodging in sideways there, looking like a dead man. The radioactive substance is very beautiful to the nature. I used photography to represent things that you couldn't see using bare eyes. It is the theme that I am working on right now. I think I can make it.
(福岛系列)五年前,福岛第一核电站被海啸毁坏,福岛是我曾经生活过的地方,灾难发生后大概一周之后,我就去了我的老家福岛,我走遍了灾区所有地方拍摄,有一次我在山里拍摄的时候,看到一根树根,横着倒伏在那里,看起来就像是个死去的人一样,正如此,这种放射性物质所具有的危险性,在美丽的自然界中展现,用摄影表达肉眼无法看见的东西,是这个系列的主题,目前作品在拍摄中,我相信是可以做成的。


想看到更多国内外优秀中短视频翻译素材,请订阅新浪微博/优酷账号:特兰斯科传媒;
有中短视频需要翻译,请联系QQ516924496 电话/微信18295987484
For video translation,contact 516924496@qq.com +86 18295987484

没有评论:

发表评论